Ben je helemaal nieuw en wil je scratchen, dan moet je even een account aanmaken op https://scratch.mit.edu/.
Klik naar "word scratcher" en doorloop de schermpjes. Het zijn er echt niet veel. Kies een goede "nickname" of "superheldennaam" en natuurlijk ook een paswoord dat niemand kan raden.
Als je de taal wil veranderen naar Nederlands, ga dan naar onderaan de landingspagina. Daar kan je "English" veranderen in "Nederlands"
Daar hebben we een video'tje over: https://www.youtube.com/watch?v=nH_zaxgMDSo
Dit zijn een reeks van basis-projectjes waar je je aan kan wagen om de basiselementen te leren:
- Stappen: https://scratch.mit.edu/projects/398367766/
- Bewegen (herhaling): https://scratch.mit.edu/projects/398370551/
- Keren aan de rand: https://scratch.mit.edu/projects/398370151/
- Uiterlijken veranderen: https://scratch.mit.edu/projects/398370151/
- Een kat die op een muis jaagt: https://scratch.mit.edu/projects/362422236/
- Eitjes die vallen opvangen: https://scratch.mit.edu/projects/372213577/
- Frogger of zoals ik het heb gemaakt "een olifant in de woestijn": https://scratch.mit.edu/projects/275686754/
- Werken met een kleurpotlood: https://scratch.mit.edu/projects/355682556
- Een kuiken laten springen over een ei: https://scratch.mit.edu/projects/355695108/
- Een aapje laten eten en drinken: https://scratch.mit.edu/projects/355689010/ (daar kan je dan verder op bouwen)
- Een nummer raden: https://scratch.mit.edu/projects/398209704/ (daar kan je dan verder op bouwen)
- Penalties schieten: https://scratch.mit.edu/projects/372211515/
Je kan natuurlijk ook verder rondneuzen op deze website en dan specifiek het deel over scratch.
Er is ook veel materiaal beschikbaar op het scratch platform zelf en op verschillende videokanalen (niet in het minst op YouTube), maar jammer genoeg vaak niet in het Nederlands.
Voor wie nieuw is beginnen we met enkele spelletjes waar de basis mee wordt gelegd, zoals
de springende kip: https://scratch.mit.edu/projects/355781036/
de olifant die de woestijn oversteekt: https://scratch.mit.edu/projects/275686754
racende dieren: https://scratch.mit.edu/projects/839752054/
Hier zijn een aantal ideetjes voor projectjes, mocht je geen inspiratie hebben.
leer (in stappen) een geheime boodschap schrijven die zichtbaar wordt door de sneeuw op het scherm: https://scratch.mit.edu/projects/839772307/
stap 1: maak sneeuw met de functie klonen en laat die vallen (https://scratch.mit.edu/projects/839760703)
stap 2: zorg dat de sneeuw blijft liggen met de functie stempels (https://scratch.mit.edu/projects/839763940/)
stap 3: zorg dat de sneeuw mooier stapelt door niet elke gevallen sneeuwvlok te laten liggen (https://scratch.mit.edu/projects/839765755)
stap 4: zorg dat de sneeuw (ook) blijft stapelen op een figuurtje op het scherm (https://scratch.mit.edu/projects/839769926)
stap 5: voeg een onzichtbare figuur in met de "geest" functie die zichtbaar wordt doordat de sneeuw eraan gaat kleven (https://scratch.mit.edu/projects/839772307)
vuurwerk klaarmaken voor Sinterklaas, of de Kerstman, of nieuwjaar, of gewoon omdat het leuk is... : https://scratch.mit.edu/projects/839794714/
stap 1: een vuurpijl tekenen met een korter wordende lont en die van een startpunt laten vliegen naar een eindpunt dat je kiest (https://scratch.mit.edu/projects/839778792)
stap 2: de sprankels van het vuurwerk maken (als klonen) en laten uiteenspatten (https://scratch.mit.edu/projects/839790151/)
stap 3: de sprankels laten volgen door een streepje (https://scratch.mit.edu/projects/839794714)
doe iets met de camera-functie van scratch
een spel dat 1,2,3 piano nabootst, zoals: https://scratch.mit.edu/projects/876215186/
een spel waarin je vlekken die op het scherm worden getoond moet wegvegen, zoals: https://scratch.mit.edu/projects/839752054/
een spel waarin je dingen over het gezicht van de speler schuift, zoals de sorteerhoed uit Harry Potter https://scratch.mit.edu/projects/400461200/ of een helm https://scratch.mit.edu/projects/399456420/
een viruteel drumstel zoals https://scratch.mit.edu/projects/355834106/ of https://scratch.mit.edu/projects/356480800/
een reactietest zoals https://scratch.mit.edu/projects/358779417/
een sprint-spel dat ziet dat je eraan komt en dan een instructie geeft om links, rechts, vooruit of achteruit te lopen
...
maak een quiz (voorbeeld van een quiz: https://scratch.mit.edu/projects/399697414/ en https://scratch.mit.edu/projects/270573035/)
maak een spelletje waar je met auto's over het ijs van een gletsjer rijdt: https://scratch.mit.edu/projects/736192469/ (hoe doe je dat? zie stap-voor-stap plan)
gletsjerrace (instructies): https://docs.google.com/document/d/1EtQIWakHzr2EeiIe3pCD4-JvvOTzxXx1Q1cV67jJePQ/edit?usp=share_link
Maar misschien toch liever een eigen idee? Ik ben er zeker van dat er eentje klaar zit...
Coderdojo Lier heeft een videoreeks om de basis aan te leren. Het is wel nog in een oudere versie van scratch, maar met wat zoeken vind je de commando's zeker terug.
Op EdX kan iedere jongere en iedere ouder of leerkracht (in het Nederlands en als ze willen in het Engels) een eenvoudige cursus volgen van de Universiteit van Delft. Beide zijn gratis. De volwassen kan kiezen om de cursus enkel te "auditeren" en kan hem zo gratis volgen zonder te betalen maar ook zonder certificaat.
Een goeie, vrij begeleide "cursus" (in het Engels weliswaar) is op coursera Code Yourself: https://www.coursera.org/learn/intro-programming/home/welcome. We hebben die zelf gevolgd en heb de meeste projecten die ze daar doen (1) verzameld in een studio https://scratch.mit.edu/studios/26728590/ en (2) verder uitgewerkt in eigen stijl (waarvan enkele in de studio van de dojo van mei 2020 steken: https://scratch.mit.edu/studios/26725713/)
We zijn aan het kijken om zelf wat videootjes in elkaar te steken, maar dat vergt wat tijd.
Veel succes !
Je kan ook eens proberen te werken met "artificiële intelligentie". Daarrond vind je een 4-tal projectjes op de website van de collega's van Torhout: https://torhout.coderdojobelgium.be/dojocon
Aan het einde van de dojo, rond 11h50, kan je je werkje al linken met de studio van de dag.
==> vraag het adres van de studio aan de coaches
==> Hoe je project linken aan een studio? Bekijk dit video'tje: https://youtu.be/wrKxhDgSt4Q
Kijk zeker na dat het project gedeeld is. Voor nieuwe accounts kan dat enkel als op de bevestigingslink is geklikt die in de e-mail steekt die je hebt ontvangen bij het aanmaken van de account.
Als het niet lukt geef dan het nummer van je project door aan een coach. Die kan het dan wel op een andere manier toevoegen.