We brengen even in herinnering dat wat we hier plaatsen geen verplichte opdrachten zijn.
Bij het kiezen van een opdracht voor jezelf is dat je zelf eerst nadenkt over wat je graag zou maken, wat je interesseert, waaraan je plezier hebt,... De eerste regel blijft : have fun, be cool.
Daarna pas gaan we kijken hoe we dat kunnen aanpakken, misschien door het op te delen in stukjes, in deelproblemen. En dan bouwen we, stukje bij beetje, wat we voor ogen hadden.
Eigenlijk is er dus geen beperking op wat je kan doen. Als je het kan bedenken, kunnen we kijken of we het kunnen.
Je kan de opties wel grotendeels opdelen in
een verhaal vertellen met animaties, filmpjes, ...
spelletjes
Natuurlijk is die opdeling niet strikt, maar het kan wel helpen om te kiezen. Je kan zeker ook een spelletje maken en tegelijk een verhaal vertellen.
We proberen een aantal leuke en uitdagende voorbeeldje te verzamelen in de scratch-account van de dojo.
Met een animatie vertel je eigenlijk een verhaal. De vragen die je je kan stellen als je een animatie wil maken zijn dus bijvoorbeeld:
is er een speciale gelegenheid, zoals valentijn, moederdag, vaderdag, een verjaardag, halloween, kerstmis, ...?
is een bepaalde boodschap die je wil geven, zoals ik krijg er een zusje bij, ik hou van dino's, ...?
wil ik een bestaand verhaal vertellen (zoals bijv. de drie biggetjes) of een nieuw maken?
in welke omgeving speelt het verhaal zich af? kies ik een standaard achtergrond of maak ik er zelf een?
wie zijn de figuurtjes in mijn verhaal? hoe beeld ik de figuurtjes af, bijv. met foto's van playmobil of lego ventjes?
welke bewegingen zullen mijn figuurtjes moeten kunnen maken?
welke geluiden horen bij het verhaal? kan ik die op het internet vinden, of moet ik die zelf maken en opnemen?
als mijn figuurtjes spreken, werk ik dan met tekstballonnetjes of met geluidsfragmentjes?
kan de toeschouwer zelf ook iets doen (bijv. zijn/haar naam ingeven of in een poppenkast: verklappen waar de bandiet zich verstopt heeft aan Klaas Vaak) of moet hij/zij gewoon kijken?
enzovoort
Er zijn zoveel dingen die je kan doen. Zo kan je:
een bestaand (oud) computerspelletje proberen namaken,
een bestaand bordspelletje proberen te maken of
gewoon iets helemaal nieuw kan uitvinden.
Een bestaand (oud) computerspelletje namaken
Je kan (oude) computerspelletjes namaken met een eigen toets.
Voorbeelden van (oude) computerspelletjes
kan je vragen aan je papa of mama (of oma of opa)
kan je bijvoorbeeld vinden op websites als
zijn ook wel bekend als "arcadegames" (die weinig rekenkracht en geheugen nodig hadden want toen ze gemaakt werden waren computer nog helemaal niet zo "sterk"), zoals
pong (ping pong)
snake (een slang die haar eigen staart niet mag opeten)
breakout (steen per steen een muurtje afbreken met een balletje)
space invaders (aliens die traag dichter komen onschadelijk maken)
frogger (met een kikker de straat oversteken)
astroids (in de ruimte asteroïden stuk schieten en ontwijken)
pac man (in een doolhof alles opeten en spoken ontwijken)
artillery (met een tank schieten naar een andere tank)
sokoban (dozen in een pakhuis op hun plaats zetten)
flappy bird (een vogeltje dat valt besturen)
donkey kong (het opnemen tegen een grote gorilla)
mario (een loodgieter die avonturen beleeft)
commander keen (de commandant van een schip op missie)
Een bestaand (bord)spelletje omzetten in een computerspelletje
Voorbeelden van eenvoudige spelletjes die je zou kunnen proberen omzetten zijn:
OXO of boter-kaas-eieren (een eenvoudig voorbeeldje in het Nederlands of een moeilijke voorbeeldje)
vier op een rij (een voorbeeldje)
memory (een voorbeeldje van cdi Schaarbeek)
dobbelstenen rollen (dat hebben we zelf eens geprobeerd voor een dobbelsteen en meerdere dobbelstenen)
doolhof
dokter bibber (dat hebben we zelf eens geprobeerd hier)
met een ijzeren ring langs een parcours gaan zonder het aan te raken (of het biept)
Je kan door de spelregels van die spelletjes gaan en nadenken over hoe je dat dan zou kunnen omzetten naar Scratch.
Een nieuw spelletje uitvinden
Ja, als het nog moet worden uitgevonden kan ik daar weinig over zeggen, hé.
Een andere aanpak is minder te focussen op het eindproduct maar een aantal oefeningen te doen om basisregel van Scratch in de vingers te krijgen.
Enkele van die basisregels zijn:
Achtergrond
Sprites
Aanmaken
Uiterlijken
Locatie en bewegen
Locatie (de x en y-as)
Richting (graden)
Stappen
Met de pijlen
Met de muis
Geluiden
Geluiden gebruiken
Zelf geluiden toevoegen
Signalen
Zenden
Gebruiken
Variabelen
Aanmaken
Input van gebruikers
Tonen
Gebruiken
Beslissingen
Als - dan (- anders)
En / of / niet
Voorlopig linken we even door naar de webpagina's van de collega's:
http://lier.coderdojobelgium.be/zelf-aan-de-slag/scratch-materiaal
http://maaseik.coderdojobelgium.be/scratch
voorbeelden
http://aalst.coderdojobelgium.be/scratch-studios
http://ieper.coderdojobelgium.be/scratch (4 jaar aan oefeninkjet van de dojo)
Link naar de drive van Coderdojo Belgium
Het is soms niet makkelijk om te starten met eenvoudige opdrachtjes. Dat hoeft eigenlijk ook niet, want met de coaches erbij op een dojo kunnen we grotere "dromen" meestal wel opdelen in behapbare stukjes (tenzij de ninja's natuurlijk de nieuwe fortnite willen maken). Maar als je zo thuis zit als ouder kan het soms wat "krabben in de haren" zijn.
We hebben op de scratch-account van de dojo ook een aantal studio's aangemaakt met verschillende "banden", zoals bij judo. Beginnen kan je bij de oefeningen met een witte band, dan geel, oranje, groen, blauw,... We hebben ook de projecten van een aantal online cursussen zelf gemaakt en in een studio samengezet.
Omdat we het opgezocht hebben voor een ouder, geven we het graag ook hier mee. Dit zijn een reeks van basis-projectjes waar je je aan kan wagen om de basiselementen te leren:
- Stappen: https://scratch.mit.edu/projects/398367766/
- Bewegen (herhaling): https://scratch.mit.edu/projects/398370551/
- Keren aan de rand: https://scratch.mit.edu/projects/398370151/
- Uiterlijken veranderen: https://scratch.mit.edu/projects/398370151/
- Een kat die op een muis jaagt: https://scratch.mit.edu/projects/362422236/
- Eitjes die vallen opvangen: https://scratch.mit.edu/projects/372213577/
- Frogger of zoals ik het heb gemaakt "een olifant in de woestijn": https://scratch.mit.edu/projects/275686754/
- Werken met een kleurpotlood: https://scratch.mit.edu/projects/355682556
- Een kuiken laten springen over een ei: https://scratch.mit.edu/projects/355695108/
- Een aapje laten eten en drinken: https://scratch.mit.edu/projects/355689010/ (daar kan je dan verder op bouwen)
- Een nummer raden: https://scratch.mit.edu/projects/398209704/ (daar kan je dan verder op bouwen)
- Penalties schieten: https://scratch.mit.edu/projects/372211515/
Onze studio's met banden (in volgorde van stijgende moeilijkheidsgraad) zijn:
witte band: https://scratch.mit.edu/studios/5800991
gele band: https://scratch.mit.edu/studios/5801071
oranje band: https://scratch.mit.edu/studios/26735962
groene band: https://scratch.mit.edu/studios/26735987
blauwe band: https://scratch.mit.edu/studios/26736001
bruine band: https://scratch.mit.edu/studios/26736003
zwarte band: https://scratch.mit.edu/studios/26736009
Op de dojo's geven we soms suggesties. We geven ze hier mee, mocht je ze eens willen bekijken om inspiratie te vinden.
dojo december 2024 (thema Kerst): https://drive.google.com/file/d/1gz_r5-RS_6GD91NJ4dtiM69oSWP0qTo9/view?usp=sharing
dojo november 2024 (thema Sint): https://drive.google.com/file/d/1Z41Rn1dAXMGHgWczuGEY6qTTO807mnFV/view?usp=sharing